Analog-kväll med våtplåt och Goodwin

Säsongens andra måndagsträff inleddes av undertecknad. Sedvanligt info om vad som komma skall,  drogs i snabb takt för vi hade två intressanta programpunkter för kvällen.

Först ut var Øyvind Sviland.
Øyvind är ursprungligen från Norge och är numera bosatt i Malmö. Han jobbar som fotolärare på Einar Hansens Gymnasium i Malmö., samt undervisar foto på Lunds Konst och Design Skola. Har även undervisat på Folkuniversitetet i Lund sedan hösten 2010.

Men framför allt har han ett starkt intresse för gamla fotografiska tekniker. Han och bl.a Anne-Grethe Holt är med i gruppen  Sunny16 - http://www.sunny16.se/ . De är fem stycken som arbetar med de gamla ädelförfaranden och att sprida kunskap om dessa gamla famkallnings-metoderna.

-Det började med att jag köpte en gammal bänkkamera, berättade Öyvind och sedan hittade jag en optik till denna.
Det ena gav det andra och jag började prata med andra om våtplåt. Tillsammans med Bosse Blomquist som blev hämtad in på fotoskolan som lärare och lärde oss upp som våtplåtsfotografer, började Öyvind utforska och lära sej mer om denna gamla fina fotograferings teknik.
-Jag är ju egentligen gatufotograf, sa Öyvind, och våtplåts-foto är ju inget man gör spontant.
Det tar en stund att färdigställa själva plåten, ”filmen”, vilket skall ske i ett mörkt rum, med endast rött ljus. Sedan har ca 10 min på sej för själva fotograferingen. Därefter är det dags att snabbt komma in mörker igen och framkalla plåten.

Bilden som kommer fram i framkallaningen är ett negativ, som blir positivt med en svart skiva bakom.

-Jag använder ibland våtplåten som negativ och gör cyantopi-kopior, fortsätter Öyvind berätta.
Cyantopi är en av de äldsta ädelförfaranden, som ger en kopia i blå ton.

-Det är ju gärna så att med våtplåt, det blir det som det blir, förklarar Öyvind.
Det är ju en verkligt manuell process, med att klargöra själva plåten och få den ljuskänslig, så där ju risk att något blir lite fel. Ett dammkorn, en fettfläck på plåten ger ju direkt ett litet ”fel”. Men det tycker Öyvind är en del av charmen med att jobba med dessa äldre foto-tekniker.

Vill du se mer av Öyvinds bilder och projekt, ta en titt in på hans hemsida > www.sviland.se <

 

En kort Youtube-film som vi hittat på Internet, berättar kortfattat om hur en TinPlate-fotografering går till. Så från ”ax till limpa” kan du se här ovan.

 

Drygt 30 FFiM:are lyssnade på Öyvinds intressanta föredrag om våtplåt och andra gamla fina ädelprocesser
-Det började med att jag köpte en gammal kamera på en resa, berättade Öyvind
Själva våtplåten är egentligen ett negativ, men blir positiv när man sätter en svart skiva bakom

 

 

 

 

Några av bilderna som Öyvind visade. Det är 2 stycken våt-plåts bilder, ”Hedvig” och ”Windows and Mirrors” . Samt de här under från studio, då han avfotograferade en kronärtskocka. Man kan här se att den ortokromatiska emulsionen är mycket sensitiv för blå toner, blir vitt på bild, medan gul/röda toner blir svart.

När klockan var nästan åtta, så avrundade Öyvind sin intressanta föreläsning och det var dags för ”kaffe och kaka”.
 
 

En av de främsta fotograferna i Sverige

Efter go-fikan så äntrade Kenneth Håkansson ”scenen”. Under 20 minuter berättade han ingående om Henry B Goodwin.
Henry Buergel Goodwin är en av Sveriges mest framstående fotografer genom tiderna. Han föddes i München 1878 och var av tyskt ursprung, men lade sig till med ett engelskklingande namn efter att ha flyttat till Sverige som språkvetenskapsman 1904.

 

Goodwin hade en filosofie doktorsexamen från Leipzig då han kom till Sverige, där han fick tjänst som lektor i tyska i Uppsala. 1912 blev han lexikograf hos förlaget P.A. Norstedt & Söner, innan han 1913 började sin bana som fotograf i Stockholm.

Han fotograferade den tidens kändisar i början helt gratis och med den portfolion, blev han sedan själv en stor kändis. Under sin storhetstid var en mycket eftertraktad fotograf.
-Men det kostade att bli fotograferad av honom, sa Kenneth.

 

Tidskrifterna Vogue och Vanity Fair inbjöd Henry och Ida 1921 till New York . Med sig hade han ett 60-tal av sina bästa porträtt.
-De som hade lite svårt att passera tullen, då ansågs lite väl ”vågade”, berättade Kenneth.
Dessa bilder utställdes dock sedan på Brown-Robertson  Galleries, Madison Avenue
-Förmodligen hade de två tidningarna,  tänkt anställa honom som fotograf men det blev inget av med detta, fortsatte Kenneth.

Istället blev hans ateljé välbesökt. Goodwin skrev och fotograferade  också för en hel del tidskrifter. Bland annat för Svensk Trädgårdstidning och Veckojournalen.
Efter att ha brutit benet blev han konvalescent några månader och dog av en blodpropp den 11 sep 1931.

 

 

Den sista kvarten av måndagskvällen presenterades augusti omgången av Månadens Bild, med tema BARN.
Då Tomas  denna vecka var hårt upptagen med att vara rösträknare, så fick jag (Conny) hoppa in som presentatör.

31 deltagare hade skickat in sin bästa bild på temat. Bedömare och enväldig jury var denna gång Kajsa Ragnestam. Kajsa har varit medlem i FFiM, men sedan två år har hon nu satsat fullt ut som fotograf och är en numera hårt uppbokad med bl.a barn och bröllops plåtningar.
Se mer av hennes egna bilder på -- http://www.kajsasfoto.se/ --

Mer om resultat och listor kommer under fliken Månadens Bild här på hemsidan inom kort.

Fast jag kan ju inte undanhålla er vinnarbilden !!!!!

Kajsas kommentar till den vinnande bilden:
Superfint och  intressant möte mellan det ljusa och  det mörka i bilden, då  den ljusa fickan med den ljusa jackan framhävs mot den mörka bakgrunden. Genomtänkt placering av fickan i bilden. Naturligt och fint utryck i flickans ansikte. Jättevacker bild!”

Så jag slickade ödmjukt 😉 i mej 10 poäng, som väl behövdes till Årets Resultat och med det avslutades måndagsträffen !

 

Conny´s vinnande bild i tema Barn

Text och bild (där ej annat anges): Conny