I en välfylld ”Oddners sal ” hördes sorlet högt, innan Tomas harklade sej och sa
- Jag kan tyvärr inte busvissla!
Men det blev trots det snabbt tystare och Tomas kunde hälsa alla välkomna.
Han började med informera om att en Mörkrums-kurs är på gång med start lördagen den 13 oktober.
Vill du vara med maila snarast till mailto:tomas@ffim.se
Han påminde också om att det är deadline på söndag (30/9) för oktober Maånadens Bild – tema MAT.
Conny flikade in att det är också hög tid att anmäla sitt intresse för Riksförbundets Klubbtävling. Deadline för inlämning 30/10. Men innan dess så skall ni (min 5 max10 delt) som vill tävla ha träffats och plockat ihop tävlingsbilderna. Läs mer på >>http://rsf-fotoklubbar.org/rsf_klubbtavling.html
Även FIAP´s Klubbtävling är det hög tid att anmäla sej till. Där är inlämnings deadline 24/11. Där ska vara min 10 och max 20 fotografer som skall medverka.
Allt detta står i Medlemsbrevet som gick ut till er alla den 18/9
Hittills är det bara en som anmält sitt intresse till tävlingarna! Så hugade tävlingsfotografer hör av er till Styrelsen snarast, så ni hinner formera en tävlingsgrupp!
Att träffas och snacka och fika och njuta av foto, är ett sätt att bygga broar mellan människor.
MEN med vårt Sommartema - Malmö Kanalbroar - var det inte bara den tanken. Även om det var flera av oss medlemmar som tagit tillfället i akt att tillsammans med andra FFiM:are, gå, åka båt och för övrigt flanera OCH PLÅTA tillsammans.
Det var resultatet av detta som Wolfgang presenterade under första delen av måndagskvällen.
- Malmö har 33 kanalbroar, berättade Wolfgang. Han fortsatte med att berätta lite om några av de många broarna. Att t.ex en av de äldsta är Hjälmarbron. Den kunde vridas åt sidan för att släppa fram båtar som förr trafikerade kanalen.
När det gällde vilken bro som var mest fotograferad för vårt Sommartema – Malmö Kanalbroar – så toppade en av de modernaste – Bagers Bro – med flest foto.
- Det är samma bro, men den är fotograferad ur olika vinklar och vrår, sa Wolfgang, medans de fina bro-bilderna visades.
Efter att vi sett igenom de många och härliga bilderna på Malmös vackra kanalbroar, så var det dags för Wolfgang att visa foto av Sveriges mest kända bro-fotograf.
-Lennart Olson är känd som konstfotograf med bilder av framför allt broar, berättade Wolfgang.
Hans vackra och klassiska bilder av broar har bland annat också avbildats på frimärken.
Wolfgang fortsatte att visa foto från Lennart Olsons digra portfolio och gjorde fotografpresentationen fyllig med både fakta och små anekdoter om Lennart.
Vill du veta mer om Lennart Olson? Se video-intervjun som vår förra FFiM- Stipendiat Lars Dareberg, gjort med Lennart Olsson >> Video-Intervju<<
Ett urval av bilderna till 2018 års Sommartema - Malmö Kanalbroar
När lokalen blev ljus igen och det var dags för go-fika så avslutade Wolfgang sin presentation med att att fråga:
-Märkte ni något särskilt vid bildvisningen ?
Inför lite spridda svar och frågande ansikten, gav Wolfgang svaret
-Vi har en NY PROJEKTOR !
Ja , nu har vi investerat i en ny projektor, den gamla var drygt 10 år och har tjänat ut. Nu har vi en ny ljusstark och klart bättre pjäs.
-Ett stort tack till vår alltid lika hjälpsamma medlem Ulf Svensson, sa Wolfgang.
Ulf jobbade i drygt 5 timmar med att sätta upp projektorn i taket och tillsammans med Wolfgang, klura ut hur den skulle konfigureras.
Att de hade lyckats var vi alla överens om. Så första timmen för kvällen avslutades med en varm applåd till de båda.
-Från vackra kanalbroar till japanskt foto är det dags för nu, sa Tomas efter att alla hunnit få i sej lite kaffe och kaka.
Så den kommande halvtimme underhöll Sussi oss med bilder från tre japanska fotografer, samt fakta, och lite ”inside inormation” om dessa tre internationellt kända storheter.
Daido Moriyama, Nobuyoshi Araki samt Hiroshi Sugimoto är namnen på de tre.
-Är det någon som hört talas om dessa, frågade Sussi. Men svaret som kom i mörkret i FFiM-lokalen var ett samstämmigt NEJ.
Så det var tur att Sussi under sin presentation fyllde i våra kunskaps-luckor.
Hon började med att visade bilder av Daido Moriyama.
-Han är en stark förebild inom gatufotogengren, fortsatte Sussi. Många fotografer har Moriyama som förebild. Bland annat är han en av Anders Petersens största inspirationskälla och förebilder.
- Mkt svartvitt, mkt kontraster, och det vet ni ju att jag gillar, sa hon i skämtsam ton.
När Moriyama var 26 började han frilansa som fotograf och 1971 när han var 33 åkte han till New York för första gången, utan att kunna ett enda ord engelska.
Han plåtar ofta närgånget på en arms avstånd.
Moriyama har gjort väldigt många fotoböcker, han är extremt produktiv! Det har blivit149 böcker enligt uppgift på hans hemsida.
Moriyama är också den fotograf som är känd för att fotografera konstant.
-Det sägs att han kom till Oslo för att medverka på en fotofestival, berättade Sussi. Han kom i en taxi och när den stannat, så kom först en fot, sen en kamera och sen kom Moriyama! 🙂
Nästa japan att presentera var Nobuyoshi Araki . Precis som de andra två fotograferna är han född runt 40-talets början.
Nobuyoshi Araki är kanske en av världen mest kända konstnärliga fotografer och en kontroversiell man. Mest känd är han för sina sexistiska bilder ofta med nakna kvinnor som är bundna med rep i den japanska bondagestilen Kinbaku. Bilderna betraktas av vissa som pornografiska
-Jag har valt att inte visa de allra grövsta bilderna, fortsatte Sussi.
Istället visade hon några foto ur hans bok 1971 the sentimental journey . En bok där han plåtade sin fru väldigt kärleksfullt på deras bröllopsresa. Forfarande en av hans mest kända böcker.
Även Araki är minst sagt produktiv när det gäller att göra fotoböcker. Han har gjort över 400 st!
Förutom hans personliga arbete har Araki också producerat filmer och fotograferat musiker som Björk och Lady Gaga.
Araki har tagit emot många utmärkelser och hans verk ingår i många viktiga offentliga samlingar, som tex Tate Modern i London, och San Francisco Museum of Modern Art.
Hiroshi Sugimoto född och är den yngste av de tre. Men Sugimoto är en av vår tids mest respekterade fotografer.
2001 tilldelades han Hasselbladpriset med motiveringen:
I sina huvudteman - de gränsöverskridande disciplinerna historia, konst, religion och vetenskap - har Hiroshi Sugimoto framgångsrikt kombinerat österländska meditativa idéer med västerländska kulturella motiv. Härmed har han under de senaste 25 åren framgångsrikt kunnat kommunicera med en publik världen över med hjälp av sina distinkta, omsorgsfullt komponerade fotografiska serier i svart-vitt. Hiroshi Sugimoto har med sin storformatskamera skapat ett konstnärskap som betonar hans förkärlek för detaljer, hans mästerliga teknik och - inte minst - hans fascination över tidens paradoxer.
Sugimoto är mest känd för sina fotografier av dioramas eller tittskåp.
När han först kom till New York 1974 besökte han många av stadens turistattraktioner, varav den ena var American Museum of Natural History.
Han gjorde en upptäckt när han kollade på utställningen av djurdioramas. De uppstoppade djuren placerade framför den målade bakgrunden såg helt falska ut, men genom att ta en snabb titt med ett öga stängt såg de plötsligt väldigt verkliga ut. Han hade hittat ett sätt att se världen som en kamera gör. Bilderna togs sedan med storformatskamera och han slog igenom med den här serien. Sugimoto gick till Moma i New York med bilderna och fick ställa ut där.
Sugimoto har gjort många olika projekt, ett var där han åkte runt i världen och fotograferade havsytor.
-Printarna från dessa foto ska vara helt fantastiska, fortsatte Sussi med att berätta.
Ni som vill se mer av japanskt foto, så är här länkar till två av de ovan nämnda fotografernas hemsidor:
https://www.moriyamadaido.com/en/photogallery/
https://www.sugimotohiroshi.com/
När Sussis sista japanska bilder släckts ner i vår fina nya projektor, var det dags för det som annonserats som kvällens stora överraskning.
Nu var det ju inte så stor överraskning i sej, Conny pluggade in sin laptop och Christer Lindberg klarade strupen och sa…
-Vill man ha folks intresse måste man skapa lite nyfikenhet, började han. Hade vi sagt att nu kommer en liten kort föreläsning om Presentationsteknik, så hade ni kanske inte kommit 🙂
Men nu så överraskar vi er i stället och hoppas att ni ska finna det hela intressant.
Att visa bilder, var temat. Vi är ju många i FFiM som fotograferar, men tyvärr alltför många av medlemmarna visar sällan eller aldrig sina bilder för en större publik.
-En myt som frodas är – Jag har inga bra bilder att visa- , fortsatte Christer säga .
Visst har du bra bilder att visa! För vad är en bra bild?
Komposition och teknik i all ära men en bild kan vara bra på många andra sätt. Du har valt att knäppa en bild och då måste den vara intressant på ett eller annat sätt, åtminstone av en upplevelse eller känsla.
Om du ändå är fast övertygad att din bild inte är ”bra” – visa den ändå med frågan om hur gör jag den bättre?
Christer tog död på flera myter och gav sej även på Hjärnspöket: Jag vågar inte –alla andra är så mycket bättre än mig -
Han tipsade om hur man i allmänhet kan göra en bra presentation och i synnerhet hur man gör en bra bild-presentation.
Conny avslutade med lite praktiska detaljer kring hur man gör sin bild-visning intressant och tekniskt bra.
Mycket lärorikt tyckte de flesta närvarande medlemmarna och förhoppningsvis kommer fler att vilja visa bilder på våra träffar.
Du som inte var med om kvällens överraskning, kan ta del av ”visdoms-orden” i den lilla sammanfattning i PDF-format, som du hittar här >>>Presentationsteknik<<<
Med detta så var kvällens slut, den första med den nya projektorn. Projektorn kommer väl pass nästa Måndagsträff, när vi skall titta på bilder ur vår för tidigt bortgångne medlem Christer Möller, fantastiska bildskatt.
Text och bild (där annat ej anges) : Conny