Utsålt igen…

Utsålt ikväll igen…

…så inleder vår ordförande Wolfgang kvällen och ser ut över en välfylld lokal. Visst är det svenska föreningslivet fantastiskt? Hur bra mår vi inte av att träffas och känna av ett fint sammanhang en kulen måndagkväll i november?

På programmet stod Historiska nedslag med Wolfgang och Anne-Grethe, så nu skulle vi få lite nya kunskaper för att bättre förstå ämnet fotografi. Wolfgang hade skojat med Anne-Grethe och sagt att han skulle presentera tre fotografer och hon ville inte vara sämre. Men hoppsan, Wolfgang höll sig till en person – Georg Oddner.

På en pytteliten lapp hade Wolfgang samlat all information.

Georg Oddner var stockholmaren, med en svensk pappa och en rysk mamma, som höll på att göra karriär som jazztrummis när han besökte en utställning med den store modefotografen Richard Avedon. Oddner sålde trumsetet, lånade pengar, skaffade sig en skräddarsydd kavaj och drog till New York. Historien säger att han fick jobb som assistent hos Avedon tack vare sin propra klädsel och sen är resten historia. Wolfgang visar bilder från boken Genomresa – en bok som Oddner gjorde tillsammans med Malmö Museum med hjälp av sina 800 000 negativ. Med Malmö som bas gjorde han resor över hela världen och tjänade bra pengar på att göra beställningsjobb inom mode- och industrifotografering. Samtidigt fick han möjlighet att ta egna starka bilder på platser som Peru, Indien, Vietnam, Sovjetunionen och många andra länder. Boken innehåller även porträtt på flera kända personer som han kom nära såsom Anita Ekberg, Ingmar Bergman och Max von Sydow.Wolfgang berättar också att han fick möjlighet att besöka Oddner i dennes stora lägenhet i Malmö – bara för att upptäcka att mannen hade inget kök! Det hade förvandlats till mörkrum. Äta kunde han göra ute på restaurang.De sista åren före sin död 2007 arbetade Oddner hemma med att fotografera torkade blommor. Vi som hade förmånen att besöka utställningen på Falsterbo Konsthall förra hösten kunde njuta och bli inspirerade av just dessa finstämda foton.

Karin och Brasse på gång att fixa kvällens go-fika. Att vara fikavärd kan du enkelt bli genom att bara säga till någon i styrelsen
Kvällens fikastjärnor Brasse och Karin fick sätta på extra kaffe och vetelängden gick åt som smör och snart var vi laddade för kvällens andra halva.

10 poäng till Anne-Grethe

Efter fikat presenterade Conny resultatet för näst sista omgången av Månadens Bild.

På tema RÖRELSE tyckte juryn i Sundbybergs Fotoklubb att Anne-Grethe hade den bästa bilden.

Så med dessa nya 10-poäng klättrade Anne-Grethe upp på en 2:a plats, bara 5 poäng efter ledande Sussi.

Se hela resultat listan på >> https://ffim.se/resultat-2024/#okt

Conny och resten av gänget i lokalen, gav Anne-Grethe en värmande applåd.

Anne-Grethe presenterade tre fotografer – Imogen Cunningham, Man Ray och den för oss helt okände Lazlo Moholy-Nagy.

Cunningham föddes 1883, blev över 90 år och hennes verk kan beskrivas som en resa genom fotohistorien. Bland hennes mest kända bilder är alla de blommor hon tog hemma i trädgården under åren med små barn. När hon sen fick sin frihet – som hon själv beskrev det – kunde hon ge sig ut och fotografera andra saker. Dans, nakenbilder, porträtt, landskap, industrilandskap och vi får bland annat se den väldigt kända bilden på den obäddade sängen med hårnålarna. Cunningham hade en vass tunga och det var viktigt för henne att hon var ”fotograf, inte kvinna” och hon ville inte medvetet bidra till någon feministisk politik. När hon efter sin 90-årsdag fick frågan vilken som var hennes bästa bild svarade hon att den skulle hon ta nästa dag. Hennes bilder ägs idag av en stiftelse som man kan följa på instagram @imogen.cunningham.trust

Man Ray är väl ett känt namn för de flesta – fotografen som var född 1880 och döptes till Emmanuel Rudzitsky. Han var en mångkonstnär och menade att han fotograferade det som han inte ville måla. Det är som kommersiell mode- och porträttfotograf de flesta känner honom, och nu får vi lära oss att han jobbade med ”solarisering”. Det är en mörkrumsteknik där man släpper in ljus väldigt snabbt. Det sägs att det var hans assistent och älskarinna Lee Miller som råkade öppna dörren till mörkrummet och tekniken uppfanns av denna händelse. Fotot man håller på att framkalla får då en unik känsla av starka konturer.Man Ray menade själv att han uppfann ”rayogram” – när man lägger olika föremål på fotokänsligt papper och exponerar det för ljus. Det leder Anne-Grethe över till nästa fotograf Laszlo Moholy-Nagy som också arbetade mycket med fotogram – en teknik som varit i bruk långt innan Man Ray tog åt sig äran för den.Moholy-Nagy var ungrare, född 1895 och under en period verksam i Tyskland inom Bauhaus-rörelsen. Då politiken där inte passade honom flyttade han vidare till Amsterdam och hamnade sen i USA. Anne-Grethe menar här att den politiska situationen har förmågan att flytta den konstnärliga tyngdpunkten över kartan.Vi får framförallt se bilder av hans fotogram. Ibland med väldigt tekniska komponenter men som blir till spännande poesi där fantasin triggas ordentligt. Vad är det egentligen vi ser?

De fullmatade föreläsningarna har landat och vi kan åka hemåt och kanske fundera över vår egen fotografiska resa. Eller bara känna oss nöjda med en social, trevlig kväll.

Text: Lena Boström

foto: Tomas Nilsson och Conny


Tomma plastdunkar -Släng dem inte

Vi behöver dem i Mörkrummet

Mörkrummet behöver plastflaskor eller dunkar på 1,5-2 liter till förbrukade kemikalier. Dessa kommer sen att deponeras hos Sysav. Har ni flaskor över så ta med dem nästa gång!