Brutus talade om sina foto och hur han tar dem

När det är måndagsträff med en väldigt speciell gäst – då får vi byta lokal till något större. Tack till rektorn Richard Persson på Bergaskolan som hade en fin aula och en smarrig fika att bjuda på.

Föreläsaren – det var Brutus Östling,  känd som en av världens bästa fågelfotografer. Den här måndagkvällen inledde han själv med att ”nu ska det bli spännande och se vad jag ska prata om” och sen klickade han igång sin digra bildvisning.

Brutus har varit verksam som bokförläggare i drygt 40 år men bara som fotograf halva den tiden. Han har gett ut drygt tio fantastiska böcker med fågelbilder, men även en om vilda djur på den afrikanska savannen. Dessutom arrangerar han fotoresor och workshops i sitt företag Fokus Fotoresor.

Det är tydligt att Brutus anpassat kvällens föreläsning för ett gäng engagerade amatörfotografer. Vi får inte bara se hans foton, utan får också mängder med tips om val av objektiv, inställningar, set-ups och inte minst bygge av gömslen. Det är Sony A1-kameran som är hans tydliga favorit, men han kombinerar den ofta med ett enklare objektiv på 200-600 mm f/6.3.

Det behövs ofta inte de ljusstarkaste och dyraste objektiven. Det gäller bara att nyttja dem rätt!
Med ögonfocus på kamerorna har det blivut lättare att få skärpan där den skall vara.

Han återkommer till det fantastiska i automatisk ögonfokus som med få undantag ger skärpa i blicken på fåglar och vilda djur. Vi får vidare lära oss om vikten av rätt bakgrund, och visar till exempel hur en bokskog om vintern ger en varm brunröd ton i bilderna då löven inte trillar av som på andra lövträd. Och att himlen som bakgrund av olika anledningar inte är mycket att satsa på.

Vi fick en hel del tips av Brutus, som detta t.ex
© foto: Brutus Östling
© foto: Brutus Östling

Den som tror att bilder på till exempel bråkande örnar liksom blir till av sig själv är helt fel ute. Hemma på gården i mellersta Skåne har Brutus byggt gömslen där han och hans workshop-deltagare siktar med sina långa objektiv på uppbyggda scener i naturen.

Med dynor av mossa, strategiskt placerade torra grenar, välriktade strålkastare och förstås spännande fågelmat, så förvandlar han naturen till en studio. Sen är det bara att vänta på att de vilda djuren och fåglarna ska hitta dit och det kan såklart ibland ta ett tag…

Mårdhunden tog tids på sej, men till slut kom den och det blev en fin motljusbild.
Motljus med strålkastare, blir väldigt effektfullt
© foto: Brutus Östling

Det blir fler användbara tips som att med en slutartid på 1/40 blir snöflingor som allra bäst, hur de bästa bilderna tas i ett perspektiv liggande på mage på marken, och att om man plötsligt har en uggla hemma i trädgården så ska man inte berätta det för nån…

Brutus är en van berättare med mycket humor, och inser själv hur konstigt det låter att han och hustrun tillbringade bröllopsdagen på en frusen soptipp i Alaska med att plåta fåglar.

Ingen Måndagsträff utan go-fika
Brutus hade med sej flera av sina böcker, till försäljning

Som avslutning på kvällen visar det sig att han också börjat intressera sig för gatufoto och visar fint komponerade bilder från en resa i centrala London. Lite från höften tar han bilder för att fånga ögonblick som ingen annars skulle ha sett eller upplevt.

Och det är ju väldigt långt från ett gömsle i skogen, men kanske ändå samma känsla av att vara en osynlig betraktare med kameran som redskap.

Även musik intresserar Brutus, och givetvis så plåtar han då oxå!
© foto: Brutus Östling

Text: Lena Boström– Foto: Conny (där EJ annat anges)