Det blixtra till i regnet

Det som jag tänkt mej att vi skulle plåta denna onsdags kväll, försvann med den saknade härliga försommarkvällen!

Istället blev det mulet och duggregn, som snabbt gick över i nästan hällregn.

Men Blixt-Verksta´n ger aldrig upp, vi körde först lite teori i lokalen. Sen gick vi ut i Pildamsparken, till buskaget längs med Roskildevägen.

Teori i lokalen innebar att vi gick igenom hur man balanserar befintligt ljus med blixt. Precis samma teknik som inomhus!

1/ välj bländare efter hur stort skärpedjup du vill ha
2/ välj slutartid,
kort tid om du vill ”döda” befintligt ljus och
lång om du vill ha med lite av omgivningen (isåfall ca 1-1,5 steg under)
3/ Ta en bild UTAN blixt och utvärdera om bilden är som du tänkt utan blixt, dvs lite lagom underexponerad
4/ Ställ in blixt effekten så att den ger det ljus du vill ha för att få en bra exponering.
5/ Njut av en bra bild!

Lite teori först i lokalen
foto: Bengt K
Inne i buskaget längs Roskildevägen, trängde inte regnet igenom (till en början)
foto: Bengt J
Det var alltså strutar vi skulle jobba med OCH Uffe hade givetvis den längsta ?
foto: Tony M
Kvällen var ju tänkt att vara en fortsättning på det vi gjorde den 20/4
foto: Bengt J

Det här är de foto som resp fotograf tog som porträtt utomhus med strut!

Stilarna på resp fotografs strut/snoot varierar
foto: Bengt J
Som alltid så hjälps vi åt att få alla inställningar rätt
foto: Marie-Louise H
Högt upp med ljuset, även solen kommer ju uppefrån
foto: Bengt J

…för regniga dagar i sommar

Videon med mannen som fick
mej att använda strutar!

En nästan 20 år gammal video, så länge har jag oxå lekt med blixtar

Å en till….

https://youtu.be/sob1fZg4JsI?si=WGsm5p_2lWDDN4Xj


Det var detta vi SKULLE
ha tränat på 🙂

Blixten – Huvudljus
Porträtt bör man ta i skuggan eller som motljusbild.
Annars så kisar modellen och blundar ofta.
Använder man blixt som huvudljus utomhus, så måste blixten kännas dom den kommer från samma riktning som ”solen”, eller att den ”strila” igenom en glipa mellan hus eller träd.
(OM du INTE är ute efter att blixt användningen ska synas)

Men i bland behöver man lätta upp ett ansiktet.
(Kan oxå vara bra om man vill highlighta något speciellt när man plåtar utomhus.)

Så som vanligt!
1/ ta en bild utan blixt och utvärdera bilden
Är bakgrunden tillräckligt ljus/mörk,
behövs det lättas upp någonstans som
Bestäm exponeringen
2/ ställ in blixten så att den matchar din valda
exponering
Rikta in blixten på det som skall lättas upp
– ev sätt på en strut

Tänk på att har du blixten ”bar”, så blir det rätt
hårda skugg kanter (liten ljuskälla=hårt ljus)
OM du vill ha mjukare skuggor (större ljuskälla-mjukare ljus) Använd då ett transparentparaply (Shoot through
version
) – men då blir ljuset också mer spritt!

Liten blixt dvs ”bar”, dvs utan paraply
nära modellen (ca 1.5/2 meter), som kommer från ”samma håll” som solen