Sönderfotograferade motiv…

Bildgruppen fotograferar som alla andra – eller?

Turning Torso, Trädet vid Verkåns mynning, Öresundsbron , Ale stenar, Eiffeltornet…
Alla har vi väl bilder på kända byggnadsverk eller platser som “alla” fotograferat. Och vi har kanske tänkt när vi tagit bilden; hur kan jag variera den? Hur fotograferar jag den så att den inte ser ut som alla andras. Går det?

Så var uppgiften som vi funderade på över sommaren; Ta en bild på en sönderfotograferad plats. Sök på Pinterest, Instagram, Google och se hur platsen/byggnadsverket brukar avbildas. Och försök gör något annorlunda. Går det?

En del av oss hade satt bilden i ett sammanhang, med människor eller föremål i bilden,  och där platsen var bakgrund, inte huvudmotivet. En del hade lekt med reflektioner och några hade fått fram fina ljusspel.

En intressant övning som utmanade fantasin rejält!
Här under är resultaten från några i gruppen, klicka dig fram för att se alla!


Kvällens Föredrag; 

Sven höll ett föredrag om en kurs han gått på Fridhemns folkhögskola i Svalöv; Att skriva kulturkritik för film, litteratur, konst.

Han började med att beskriva olika sorters kritik;

  • I en trivial mening: bedömning “alla är vi kritiker”; bedömer hela tiden, klädsel osv
  • Akademisk kritik; analys ofta utifrån en teoretisk utgångspunkt. Betoning av kontext och intertextualitet dvs hur verket hängre ihop med andra verk . Handlar inte om värdering av bra och dåligt.
  • Kulturkritik; av litteratur, musik, teater mm. Gamla anor (Platon). Modern bildkonstkritik sedan renässansen.
  • Kritik – feedback; viktigt pedagogiskt verktyg som syftar till utveckling av individer och verksamheter
  • Kritik-kritisera; uttala negativa omdömen

Det finns skillnad på akademisk kritik och kulturkritik där den förra bygger på formella regler, en teoribaserad analys samt en slutsats/sanning med väl underbyggda argument.

Kulturkritiken skall granska, informera, begripliggöra och därmed eventuellt spara tid åt läsaren. Den innehåller även ett visst mått av medskapande där kritikern kan utvidga verket med sin egen analys och sina synpunkter.

! Och visst är det så! Vi är alla kulturkritiker!

Hur skriver man då en recension? Sven berättade;

  • Skriv i rollen av kritiker – inte som en privatperson.
  • Skriv ett referat som ger smak av verket. Fördjupa i en detalj som leder till en röd tråd.
  • Vad är “grejen” med verket – vilket spår väljer jag att kommentera.
  • Kan kritiken, synpunkterna utvidga verket så att kritikern blir medskapare?

Sven avslutade med att visa vårt eget schema för bildanalys;

  • Ögats resa genom bilden
  • Vad ser vi i bilden (denotation)
  • Hur tolkar vi det vi ser (konnotation)
  • Vilka känslor väcker bilden?
  • Finns det en berättelse i bilden?

Conny sammanfattade och satte föreläsningen i Fotoklubbens kontext med orden; Det är ju så vi gör vid tex jurybedömning av bilder

Månadens bild

Vår stående punkt och denna gång var det Augusti Månad med tema Andra sidan.

Bild nummer 11 på kvinnan som tittar ut från ett fönster fick flest av våra röster  med motiveringen; en existentiell gestaltning, vi tittar in, kvinna på bilden tittar ut, vi kan identifiera oss med henne som subjekt.

Nästa möte

…är på temat symmetri.
Tid; onsdagen den 25 september (obs! en onsdag) kl 18.00. Plats; FFIMs lokaler på Roskildevägen.

Alla hälsas hjärtligt välkomna!