Bildgruppen visar Motvilja.
Kvällens uppgift var att välja ut en känd fotograf som inte tilltalade oss och försöka sätta ord på den motviljan. Därefter bytte vi perspektiv och lyfte fram aspekter som vi rent objektivt insåg gjort fotografens bilder omtalat.
Vi avslutade med att ta en bild i fotografens anda med just de aspekter som gjort fotografen känd.
Utmaningen var alltså att både undersöka och sätta ord på sina personliga preferenser men även att försöka sätta dem åt sidan.
Samt att ta en bild i samma anda. Det är dessa bilder som kommer här under, tillsammans med resp deltagares motivering.
Ulf talade om Ansel Adams som fått kritik för att vara överdrivet teknisk – bilden upplevs kall och saknar ett känslomässigt uttryck. Kompositionen är förutsägbar och saknar dynamik och ger en distans till de vackra landskapen. Frågan är om tiden sprungit ifrån Adams och hans romantiserade bild av naturen. Samtidigt finns det många som fotograferar i Ansel Adams anda – bidrar deras bilder till att devalvera Ansel Adams betydelse?
Conny visade en självporträtt av en onykter och blodig Anders Petersen. Under en tidsperiod av 15-20 år tog Anders Petersen bilder som var väldigt utlämnande och råa. Conny, som i övriga fall, tilltalas av Anders bilder menade att de var alltför brutala och nästan äckliga för hans smak.
Lena och Marie hade valt samma fotograf – nämligen den så hyllade Gerry Johansson. Gerry fotograferar människans avtryck i städer och landskap och komponerar sina bilder omsorgsfullt och eftertänksamt. De är alltid svartvita och utan levande varelser. De ser måhända enkla ut men som vi alla vet är det enkla det svåraste.
Men att rent objektivt kunna se och uppskatta teknisk skicklighet behöver inte betyda att man uppskattar bilden. Lena och Marie fann bilderna tråkiga, livlösa och ointressanta.
Sven förde liknande resonemang utifrån William Eggleston. Eggleston är känd för sina vardagliga, ibland banala motiv med starka, vibrerande färger. Sven visade Egglestons berömda bild på trehjulingen på trottoaren framför ett hus. Ett annat exempel är bilden med lampan och det röda taket. För Sven är dessa bilder intetsägande och motiven rent sagt tråkiga.
Ulf bjöd på Go´fika!
En fantastik god frusen cheesecake med mycket blåbär och hallon. Som vi alla med stort välbehag inmundiga.
Anders Bergquist talade om bildjournalistik och konsten att berätta med bilder
Bakgrunden till föredraget var Anders önskan att utveckla sitt bildskapande. Han har vuxit upp med de kända bildjournalisternas bilder och alltid dragits till dem.
Anders menar att en berättelse har en början och ett slut och en tid däremellan medan ett foto är ett ögonblick utan tid. Vi vet att en bild säger mer än tusen ord men att det behövs flera bilder för att göra en berättelse. Flera bilder tillsammans förstärker budskapet. Texten kan användas som komplement till bilderna.
Han visade exempel på legendariska artiklar ur Life magazine som illustrerar hur man bygger en berättelse med bild och text;
- Kort introducerande text.
- Många bilder med bildtext.
- Alla bilder är inte ikoniska, många vardagliga nyhetsbilder.
- Layout och tidslinje är betydelsefullt.
I takt med att teven blev vårt främsta nyhetsmedium skiftade tyngdpunkten i Life Magazine från nyheter till längre reportage.
Reportagen som Anders utgick ifrån var;
Jul på Island 1944 https://www.life.com/destinations/seeking-warmth-during-an-iceland-deployment/
Country Doctor 1948 https://www.life.com/history/w-eugene-smiths-landmark-photo-essay-country-doctor/
Race & Poverty, Gordon Parks 1968 https://www.life.com/arts-entertainment/gordon-parks-photographs-black-humanity/
Kylskåpsgalleriet drog igång
De första bilderna delades ut (anonymt) för att sättas upp och avnjutas under den kommande månaden. Till nästa möte byter vi bilder med varandra och till våren har vi vernissage där vi möter vår utställare.
Inte för sent att hoppa på vår kylskåpsutställning; Så här gör du;
- Välj ut 2-4 av dina egna bilder som du är speciellt nöjd med. Det kan vara olika bilder eller bilder som hänger ihop i en berättelse. Bilderna får vara max A5 men gärna mindre – tänk på att de ska få plats på kylskåpsdörren bland recept och kallelse till brf-möte.
Printa ut dem på valfritt sätt.
Skicka inte med någon text, titel eller namn.
Lägg bilderna i ett onamnat kuvert och ta med på mötet den 28 november.
Vidare instruktioner följer då. - Vi som fick varsitt kuvert på mötet i torsdags sätter upp bilderna på kylskåpet, reflekterar över dem under månaden som kommer. Ta gärna ett foto på utställningen och skicka till Conny på conny@ffim.se . Håll filstorleken nere, max 1mB. Ta med bilderna den 28 november så får du ett nytt kuvert med bilder att reflektera över.
Så här ser det ut på två kylskåp, någonstans i Malmö. Fotograferna är anonyma, ännu så länge!
Månadens bild – Rörelse
Det blev delad första plats för bild nr 8 (Dragrace) med motiveringen “fart, rörelse som är på väg ut ur bilden” samt för bild nr 17 (rök) “en elegant bild, i det statiska finns en rörelse”.
Nästa möte är
torsdagen 28 november
kl 18.00
Välkommen!