Måndagsträff – En lång kväll med mycket energi

Han kom som ett yrväder en aprilafton och hade en kamera i en svångrem runt halsen…
men innan kvällens gäst Hussein El-Alawi fick ta över scenen med all sin energi så skulle det först hända lite andra grejer.

Fotoutflykt till Lund lördagen 3 maj

Ordföranden Anne-Grethe hälsade välkomna och informerade om att foto-träffen lördagen den 3 maj blir i Lund.

Då ska vi fotografera riktigt bra bilder på temana studentliv, cykling, lundaloppet och Botan. Nu har alla chansen att förbereda sig!

Du hittar Lenas fina bild och alla de andra i Mars-omgången på >> https://ffim.se/resultat-2025/#mars
text : Conny M

När Månadens Bild var avklarad var kvällens förste talare medlemmen Christer Lindberg. Han hade valt rubriken ”I did it my way” för att ge oss ett nedslag i de olika genrer, stilar och projekt han valt att fotografera i.

Med titeln vill han också visa att han egentligen är en rebell-fotograf som inte vill inrätta sig i hur det ”ska vara”. Så trött på att alla fotografer bara talar om ljuset när han menar att det är mörkret som är det intressanta. Och trött på att man måste hålla sig till sin egen speciella stil – nej, Christer vill experimentera vilt med kameran och inte sitta vid datorn och lägga på samma filter på alla sina foton för att de ska hålla en viss stil.

Först ut på kvällens program – Christer Lindberg som berärratde om hur han valt att fotografera

Grunden i plåtandet är hans intresse för resor och hans akademiska forskning i Lund. Vi får se foton från forskningen på den amerikanska indiankulturen, konstnärliga foton från en privat etnografisk samling i Köpenhamn, gatubilder som blev boken ”Parisisk serenad” och växtfoton från boken ”Det gröna hjärtat”.

I Småland hamnade han på jakt efter lindormar och visar en serie tidlösa, svartvita och lätt mystiska foton från de småländska skogarna.

Till Brygge reste han och tog vackra stadsbilder i sepiabrunt vilket ledde honom till nästa projekt – att fotografera kända stadsvyer även på andra håll i sepia.
Efter många års fotograferande och resande visar Christer fortfarande stor aptit på nya resor och vyer, nya experiment och har säkert också något nytt spännande objektiv på önskelistan för att hjälpa honom att skapa i kameran. Vi i föreningen kommer alldeles säkert att få se mer!

Från bokprojektet Det gröna hjärtat om Lunds botaniska trädgård.
foto: Christer Lindberg
Indianer och deras kultur är något som ligger Christer varmt om hjärtat
projekt Metropolis: Människor i den futuristiska fantasistaden.
foto: Christer Lindberg
Stockholm ur den Blå Sviten
foto: Christer Lindberg
Piktorialism: Min variant av det gamla sättet att låta fotografiet närma sig målad konst. Bilden tagen vid P-huset Anna.
foto: Christer Lindberg

Foto: Bengt

Fika pausen – ett givet inslag på Måndagsträffen

Foto: Bengt J

De som varit med på Alnarpsutställningen tog chansen att ta hem sina bilder.
OCH du som INTE hämtade, dina ligger kvar några veckor till för av hämtning

Foto: Bengt J

Hussein inledde med en snabb fråga – ”vad är en bra bild?”

Hussein föddes och växte upp i Irak, men familjen tvingades lämna sitt hemland av politiska skäl och tillbringade en tid i Iran innan de kom till Sverige i början av 90-talet.

Hans pappa hade egen fotostudio i Irak och där hade sonen lärt sig fotograferandets grunder så väl att han kunde komma in på en fotoutbildning i Sverige utan att kunna ett ord svenska.

Efter fikat var det då dags för Hussein El-Alawi. Kopplingen till Strindbergs ”yrväder en aprilafton” kom till mig i bilen hem, när jag var helt blown-away efter att i en och en halvtimme ha lyssnat på Husseins snabba prat och en bildvisning med hisnande hastighet.

Han är en erfaren pressfotograf på Sydsvenskan. Det är såklart inte ett jobb där man sitter och väntar på att saker ska hända och här började han direkt med att spänna blicken i oss och kasta ur sig frågan ”vad är en bra bild?”. Lite dästa efter kakan och ganska oförberedda blir det tyst en stund innan någon lyckas svara…

Hussein inledde med att berätta att hans far var banktjänsteman i Irak, men hade också en egen fotostudio. Av fadern lärde sej Hussein allt om det tekniska i fotografin.

Genom att befinna sig på rätt plats på Rosengård vid rätt tidpunkt och med kamera på axeln, blev han erbjuden praktikplats på Sydsvenskan och har arbetat där sedan 1993.
Vi får se så oerhört mycket bilder – de allra flesta jobb för tidningen – men det finns alltid stunder för eget fotografiskt experimenterande.
En ensam kväll på ett hotellrum blir långa exponeringar genom ett fönster, en intervju där någon bränner rökelse blir intressanta rökbilder, vid ett icke-jobbrelaterat besök vid Klagomuren i Israel dyker plötsligt en känd politiker upp. Jobbet och fritiden glider samman eftersom Hussein alltid har en kamera med.

Det är hans tips till oss – ha alltid kameran med och se till att du är snabb med alla inställningar! Däremot erkänner han att jobba i projekt inte är något för honom. Han gillar det snabba – in, fotografera, ut igen och så till en ny plats.

På vägen hem, såg han en massa fjädrar i luften och en duva som damp ner. Efter att ha vändt bilen och kört tillbaka fick han denna bild, där rovfågeln ”tar hand om” duvan
– Ibland så har man tur och får en bild, även om man inte planerat det.
Låt kameran alltid hänga med – är Husseins tips till oss alla
Foto: Bengt K

Här under några av de många bilder som Hussein har på sitt Instagram-konto –
Så klicka dej in där och se alla >> https://www.instagram.com/husseinelalawi/

Paralympiern och goalballstjärnan Fatmir Seremeti är inte rädd för utmaningar. Under lördagen ska den 41-årige Malmökillen med hjälp av ny teknik springa halvmaran i Stockholm – utan ledsagare.
– Det blir en magisk känsla. Nu har jag möjlighet att kunna springa in i mål helt på egen hand. Utan att hålla i någon.
foto: Hussein El Allawi
En bild som ”blev över” vid reportaget om Anton Dahlberg skuller iväg OS i Paris.
foto: Hussein El Allawi
Danska stridsplan flyger tillsammans med svenska i årets julgran
foto: Hussein El Allawi

Han har rest väldigt mycket och i många fall haft stor nytta av att kunna arabiska och persiska vilket öppnat dörrar för tidningen. Libanon, Turkiet, Gaza, Syrien, Ukraina – på vissa platser har inte fotografer varit välkomna och då har han fått smyga med en kompaktkamera och till och med gjort reportage med mobiltelefonen.

En bild från förödelsen i Palestina / Gaza.

Vi som läser Sydsvenskan ser ju ofta Husseins bilder på mittuppslaget Bilden. Tidigare när det fanns 18 anställda fotografer blev det som en mindre tävling vem som fick sin bild med, men med de nu endast tre anställda blir det oftast hans bilder som publiceras. Han menar att det är bilder som kommer till honom och inte tvärtom. Även om han såklart hela tiden har ett öppet, nyfiket sinne och är beredd.

Att använda drönare är ett sätt för Hussein att få till intressanta bildr.

Hussein trivs bäst när han verkligen får göra riktiga bildreportage vilket blir alltmer sällsynt. Det klassiska att åka ut med en journalist och dokumentera blir i regel en interiör, en exteriör och ett porträtt vilket kan vara enahanda att variera.

Bildvisningen fortsätter, några går hem, vi andra vill bara se mer och höra mer – det är en hel del drönarbilder, go-pro-kameran fastsatt på svårtillgängliga ställen, Zlatanbilder när han var ”liten”, enkla porträtt – alldeles alldeles tveklöst är fotografering både hans jobb och hans liv.

Och efter den här kvällen kommer fotona i Sydsvenskan att tala ännu lite mer till oss än tidigare.

Att alltid hitta något är Husseins specialitet. Som här på Brunnshög där han fångade detta vackra vardags stilleben.
foto: Hussein El Allawi
Att fånga det dä speciella. Att få bilden på grabben som var den ensamkommande flykting, som omhändertogs väldigt bryskt på Malmö C
– Nu lämnar vi Ukraina trötta och slitna.
Husseins Instagrambild efter hemkomsten från en reportage resa med journalisten Joakom Palmkvist
foto: Hussein El Allawi

Text: Lena Boström
Foto: Ingemar Ljundahl (där ej annat anges)
Bildtexter: Conny M