Bildgruppen – frånvaro

Frånvaro i Bildgruppen
Hur fotograferar man utan att lämna spår av sig själv i bilden? Denna svåra uppgift var kvällens tema. Sven inledde med bakgrunden till övningen;

Inom bildkritik och bildanalys talas ibland om den frånvarande fotografen. Till exempel skriver Geoff Dyer, författare och kritiker, i sin bok See/Saw – Looking at Photographs (2021) om Dayanita Singh (Hasselbladspristagare 2022) och Walker Evans (mest känd för dokumentation av den amerikanska depressionen på 30-talet) och deras förmåga att fotografera rum ”som om rummet fotograferat sig själv”. Det Dayanita delar med Evans är förmågan att suggerera fram en annan, mer sällsynt, frånvaro: fotografens.

Kvällens uppgift var att ta två foton av samma rum; ett som illustrerade den frånvarande fotografen samt ett som illustrerade den närvarande fotografen. Bildgruppens medlemmar hade olika teorier och lösningar på vilka komponenter som skapar denna, ofta subtila,  skillnad; hur noggrant bilden var komponerad, temperaturen i bilden dvs om den uppfattades som varm eller kall, fotograferingsvinkel, fokuspunkt, skärpedjup, spår av människa eller mänsklig aktivitet.

Efter en välbehövlig kaffepaus höll Sven ett intressant föredrag utifrån Göran Segeholms tankar om vad konst är, vad “bra” konst är och huruvida vem som helst kan bli en konstnär?

Sven sammanfattade sin föreläsning i följande punkter;

  • Konst är ett hantverk som kräver en skicklighet. Det finns regler för detta hantverk.
  • Konst är mode/stil. Svårt att definiera och kräver förkunskap.
  • Konst är en utmaning som ställer frågor snarare än ger svar. Ett exempel är konceptuell konst som ställer stora krav på betraktaren.
  • Konst är andlighet. Experimentell, personlig, viktigt att känna till konstnären.
  • Konst är en upplevelse. Konstbegreppet blir subjektivt och innebär i förlängningen att alla kan bli konstnärer.
  • Konst är en utmärkelse som skall “godkännas” av konstvärlden. Konstnären viktigare än konstverket. 
  • Konst är teleportering dvs engagerar och tar med sig betraktaren någonstans.
  • Konst är att ta trapporna istället för hissen. Konsten saknar tydliga berättelser och behöver skapas av varje betraktare.

Vårt val
Sista punkten var Månadens Bild som vi tittat på i förväg och motiverat vårt val.

Bild nummer 30 av det ammande barnet fick flest röster denna kväll. Det är en mjuk fin bild som förmedlar lugn och trygghet. Även om det är en klassisk bild i sin genre så puttar den lite på gränsen av vad som visas i i fotoklubben i övrigt.

Nästa möte blir
torsdagen den 4 april kl 18.00,
som vanligt i FFIMs lokaler.

Välkommen!

Bild nummer 30 var den av Februaris tema, som flest i Bildgruppen gillade.
Vad själva juryn gillade presenteras den 11 mars.