När alla de drygt 10 som anlänt till Blixt-Verkstáns träff, satt sej och undertecknad fick en chans att lite ödmjukt 🙂 hälsa välkomna, så drog vi igång med att som vanligt repetera.
Just att repetera de grundläggande delarna i att plåta med blixt, är viktigt att få in i “ryggraden”! Allt blir lättare att jobba med, ju mer man kan om hur man hanterar både sin blixt OCH kamera. För då kan man koncentrera sej på sin bild, på dess innehåll och komposition!
För dej som vill lära dej mer om hur man kan få ut mer av sin blixt, så rekomenderar jag att kolla in tidigare “artiklar” här på FFiM-hemsidan under fliken Fotogrupper>Blixt-Verkstán.
På min egen hemsida finns också lite “matnyttigt” att hitta > www.connyM.se/Tips&Tricks
Jobba med färgfilter
Kvällens program var att få lite “kött på benen” angående hur man korrigerar olika färgtemperaturer OCH hur man kan använda just färgtemperaturen kreativt. Genom att ändra Vitbalansen/WB på sin kamera kan man få lite olika utseende på sina bilder.
Använder man sedan blixten till att justera färgen på specifika ställen, t.ex ett ansikte, så kan man få en bakgrund till att bli blå och personerna att vara “normala” och kanske lite varmare i tonen.
En enkel bröllopsbild
Bilderna på min sons bröllop för många år sedan i Thailand, tog jag med en enkel liten kompaktkamera. Enkel och liten MEN det gick att koppla en extern blixt till den!!!
Bilden till höger här under blev till med en liten blixt, handhållen och lite snett till vänster om min son och hans nyblivna hustru
Vill du skaffa egna färgfilter, så är här några länkar till ställen som säljer:
www.Kaffebrus.com Färgfiltersats
Amazon.com Neewer färgfiltersats
Försök till Kreativt tänkande
Under kvällen så provade vi också med att “leka” med färgade filter. Att försöka kreativt utnyttja de olika färger man blanda ihopa med olika filter på olika blixtar.
En inspirations källa för mej har varit en fotograf vid namn Nick Fancher. Hans två böcker Studio Anywhere 1 & 2 , där finns MYCKET “matnyttig” (inte bara blixt)
>>https://www.nickfancher.com/
En nästan två timmars workshop finns på Youtube >>Studio Anywhere Workshop with Nick Fancher
Man utgår från att alla bilder består av RGB, dvs Red, Green och Blue, som tillsammans ger ett neutralt VITT ljus.
Man kan med detta i tanken, t.ex fixa tre olika färgers skugga.
OCH det finns säkert många fler sätt att kreativt utnyttja färgade filter. Se bara vad denna fotograf fått till >> https://www.nickfancher.com/
Här är det tre blixtar, med Rött, Grönt resp Blått filter på. Blixtarna står något lite från varandra, men alla träffar Uffes ansikte så han får neutral ansiktsfärg.
Blixtarna står även här, något lite från varandra och alla skulle träffa Bengt J, men den röda var lite för mycket mot hans ansikte, så det blev lite för rött 🙂
Så här funkar det…
Din kamera har en standardinställning för vitbalans, vilket är dagsljus (5000-5500 K). Alla dagsljus eller dagsljusbalanserade ljuskällor kommer att registrera en neutral färgton på dina bilder (inte blå, inte orange, bara en neutral balanserad färg). När du fotograferar i en ljusmiljö som är annorlunda än dagsljus, som t.ex glödlampa belyst motiv (tänk att din genomsnittliga glödlampa hemma, är cirka 2800-3300 K) kommer kameran att registrera denna bild som mycket orange. För att motverka detta ändrar du Vitbalansen/WB på din kamera till inställningen glödlampa (glödlampsikonen) eller så kan vi direkt ställa in Kelvingraderna till 2800-3300K, (vissa kameror återger WB lite annorlunda än andra modeller, så Kelvingraderna varierar).
I grund och botten så lägger din kamera blått mot motivet för att motverka den orangea miljön, vilket neutraliserar färgskalan, vilket effektivt får ditt motiv att se ut som “dagsljus”.
MEN när vi lägger det blå på det här orangea motivet, genom att använda glödlampa/2800-3300k, och vår blixt blir utan filter, (blixtar har en WB på 5000-5500k som dagsljus) så får du denna intensiva blå färg på alla motiv som i första hand är upplyst av din blixt.
Vi kan då matcha din blixt till motivet, genom att använda en full CTO-gel (CTO 1/1).
Så, om ditt motiv ser väldigt orange ut och du justerar din WB i din kamera för att matcha den, måste vi också se till att din blixt matchar det omgivande ljuset genom att sätta en orange-filter (CTO) på den.
Detta fungerar åt andra hållet också. Efter solnedgången när du får den blå timmen. Ändrar du då på din WB-inställning till 6500 K-7500 K för att motverka de mycket blå tonerna och för att värma upp kamerans WB, så den blir mer som “neutralt” dagsljus.
Om du då inte sätter filter på blixten, kommer ditt blixtbelysta motiv att se väldigt orange ut. Du kan matcha din blixt till omgivningen genom att använda en halv eller hel CTB-filter (korrigerande temperatur blå).
Jag hoppas att detta hjälper, hör av dej om du har några frågor!
HEM-LÄXA
till Januari-träffen
Hemläxan denna gång blir att plåta 1-3 bilder under julen. Det ska vara en bild där man t.ex ser granen i bakgrunden och ett barn i förgrunden. Granen med befintligt ljus och barnet belyst med blixt –
alltså balansera befintligt ljus och blixt ljus
Dina bilder kan du skicka i jpg och 2000px, till conny@ffim.se
efter jul & nyårs helgerna
Ha de gött
// Conny